Båda studier visar positiva resultat vid försök med stamceller som inte var embryonala. Det ena försöket gällde fetala stamceller, det vill säga stamceller från ofödda barn, medan den andra studien var av effekten av så kallade adulta stamceller från vuxna individer.
Forskare vid Tufts University i USA rapporterade i början av juli i den amerikanska tidskriften Journal of the American Medical Association, att ofödda barn kan hjälpa till att rädda livet på sina mödrar. Man upptäckte att stamceller från det ofödda barnet överförts till sjukliga vävnader och organ i moderns kropp via blodet, och hittade bevis på läkande effekter från fetala stamceller i lever, mjälte, och sköldkörtel hos gravida kvinnor och kvinnor som tidigare varit gravida.
Dr Diana Bianchi, chef för medicinsk genetik på Tufts-New England Medical Center och huvudförfattare till forskningsartikeln, berättar att hon funnit att vissa celler i köldkörteln hos kvinnor som hade fött en son hade en y-kromosom, vilket tolkades som att stamceller från barnet vandrat över till modern och upptagits i hennes organism. Stamceller från ofödda barn kan därför visa sig ha potentialen att hjälpa modern att bilda saknade celltyper.
Dr Bianchi säger till tidskriften The Boston Globe, att om det kan visas att de celler som överförts från det ofödda barnet till modern verkligen är stamceller och man lyckas utvinna dem från blod eller vävnader från kvinnor som har varit gravida, kan dessa stamceller visa sig ha läkande verkan för kvinnan, hennes barn och kanske även andra människor. Detta kan ändra hela debatten om embryonala stamcellsforskning, säger Dr Bianchi, eftersom fetala stamceller skulle kunna tas från blod eller vävnad på kvinnan och därigenom göra kloning och förstörande av mänskliga embryon onödig.
Samtidigt visar en annan studie att vuxna stamceller som tagits från benmärg kan förbättra hjärtat på patienter som haft hjärtattack. I tidskriften The Lancet rapporterade Dr Hellmuth Drexler från Medical University of Hannover i Tyskland att adulta stamceller förbättrat hjärtats funktion. Resultaten styrker tidigare försök som gällde användning av benmärg för att förbättra tillfrisknandet hos hjärtpatienter. Enligt en rapport visade patienter som injicerats med stamceller en förbättring på 7 procent av hjärtats funktion medan en kontrollgrupp som fick placeboinjektioner visade en förbättring på mindre än 1 procent.
Källa: Lifenews.com (www.lifenews.com)