En ny studie från Sri Lanka, som gjordes för att utröna sambandet mellan bröstcancer och amning, har kommit fram till att en tidigare abort ger kvinnor tre gånger högre risk att drabbas av bröstcancer.
Det är fjärde gången på 14 månader som en studie finner ett samband mellan tidigare abort och ökad risk för bröstcancer. Den aktuella studien gjordes på Sri Lanka på 300 kvinnor mellan 30 och 64 år, varav 100 hade haft bröstcancer, för att klargöra hur mycket amning skyddar mot senare bröstcancer. Studien kom fram till att amning utgör ett klart skydd mot bröstcancer, något som bekräftats av en rad tidigare studier. Bland de 300 kvinnorna fann man att de som i genomsnitt hade ammat sina barn länge, dvs. mer än ett år för varje barn, hade markant lägre risk för bröstcancer. Risken blev dessutom allt lägre ju längre tid kvinnorna totalt hade ammat; de som hade ammat i sammanlagt tre år hade 94 procents lägre risk jämfört med dem som hade ammat i upp till elva månader, som hade 66 procents lägre risk. De två stora riskfaktorerna för bröstcancer som studien fann var en tidigare abort och passiv rökning.
Studien, som gjordes vid universitetet i Colombo, har kritiserats p.g.a. det lilla antalet kvinnor som deltog. Det är dock fjärde gången på kort tid som forskare finner ett samband mellan abort och bröstcancer; de tidigare studierna gjordes i Kina, Turkiet och USA. Läs mer >> Fler och fler ifrågasätter nu varför risken för bröstcancer aldrig omtalas när abort diskuteras och framförallt varför kvinnor som överväger abort inte blir informerade. Den brittiska läkarföreningen för obstetriker och gynekologer, The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, har också officiellt erkänt länken mellan abort och bröstcancer.
Enbart i Storbritannien har antalet fall av bröstcancer ökat med 70 procent från 1971 till i dag. Samtidigt har antalet aborter stigit från 18 000 om året till nära 200 000.
Källor: Cancer Epidemiology (www.cancerepidemiology.net) och The Daily Mail (www.dailymail.co.uk)