Ny studie visar att aborterna minskar när föräldrar måste informeras

24 september 2008
Amerikanska Family Research Council publicerade förra veckan en rapport där man undersöker abortdata från 1985-1999 från nästan alla USA:s delstater. Rapporten visar, att de delstater som infört lagar om att föräldrar måste informeras innan en minderårig flicka kan få abort, lyckats minska antalet aborter markant.

I genomsnitt minskade antalet aborter med 14 procent i de 36 delstater som under tiden införde bestämmelse om att flickors föräldrar ska informeras. Michael Law, huvudförfattare bakom studien och professor i statskunskap vid Alabamauniversitetet, säger i ett pressmeddelande att studien är den första att jämföra de lagar, som på olika sätt reglerar information till föräldrarna, antingen genom att kräva att föräldrar informeras om aborten eller genom att kräva deras godkännande.

Föga överraskande kommer studien även fram till att de strängare lagarna, som kräver att flickans föräldrar godkänner aborten, resulterar i en än större minskning av antalet aborter. I de delstater som krävde en förälders godkännande minskade antalet aborter med 19 procent, medan aborterna i de tre delstater som kräver båda föräldrars godkännande, sjönk med 31 procent. I alla delstater gällde minskningen för såväl 15-, 16- och 17-åringar som för yngre flickor.

Under de 14 år som studien analyserade minskade antalet aborter på minderåriga flickor med nästan hälften i USA, och Michael Law menar, att de lagar om information till föräldrar, som infördes i många delstater under tiden, spelat en stor roll.

Källa: Life News (www.lifenews.com)


Utskriftsvänlig version           Tipsa en vän