Studier visar samband mellan abort och för tidigt födda barn

18 mars 2009
Ett flertal nya studier visar starka samband mellan abort och för tidigt födda barn senare i kvinnans liv.

Det är i en metaanalys, en studie där man tittat på 21 tidigare av varandra oberoende studier från 1995-2007, som publicerades i februarinumret av tidskriften Journal of Reproductive Medicine, där sambandet tydligast framgår. I studien har man tittat på hur abort och missfall påverkar kvinnans risk att senare i livet föda för tidigt. Metaanalysen konkluderar att ”abort och missfall hänger ihop med ökade risker för för tidig förlossning vid senare graviditeter”, och resultaten visar att abort ökade riskerna för tidig förlossning med 64 procent.

Metaanalysens resultat bekräftas av ännu en studie som publicerades i januarinumret av Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine. Där undersökte man kvinnor i Australien som under åren 1998-2003 var förstagångsföderskor och vilka faktorer som påverkat dem som hade fött för tidigt. Konklusionen var att tidigare abort och rökning under graviditeten var de faktorer, som hade starkt samband med tidiga förlossningar och som gick att förhindra.

Ännu en studie, som publicerades i tidskriften Journal of Epidemiology and Community Health år 2007, bekräftar teorierna; där fann man att abort fördubblade risken för kvinnan att senare i livet föda för tidigt.

Källa: Life Site News (www.lifesitenews.com)


Utskriftsvänlig version           Tipsa en vän