Kvinnor som tidigare har gjort abort löper tre gånger större risk att senare i livet föda för små eller underburna barn, enligt en studie som publiceras i tidskriften Journal of Epidemiology and Community Health.
Det är i tidskiftens januarinummer som studien redovisar att ju fler aborter en kvinna genomgår, desto större är risken att hon senare föder för små barn eller att förlossningen sker för tidigt. För små barn (mindre än 2,5 kg) eller för tidiga förlossningar (före vecka 37) är två av de främsta faktorerna som kan leda till att nyfödda inte klarar sig.
Författarna bakom studien använde data från ett amerikanskt register, the United States Collaborative Perinatal Project, som startades 1959 för att upptäcka samband mellan graviditet och utveckling under barnaåren. I studien ingick 45 500 par (mamma och barn). Runt 40 procent av mammorna hade ett eller två barn och nästan två tredjedelar var mellan 20 och 29 år gamla. För små eller för tidigt födda barn var vanligast bland svarta, lågutbildade och ogifta, men det fanns ett stark samband mellan tidigare aborter och för små eller för tidiga barn även efter att man hade justerat bort andra viktiga faktorer som rökning, högt blodtryck och för mycket alkohol.
Kvinnor som tidigare hade gjort en, två eller tre eller fler aborter löpte tre, fem respektive nio gånger större risk att föda ett för litet barn jämfört med kvinnor som inte gjort någon abort. På samma sätt var risken för kvinnor som hade gjort en abort 67 procent större att föda för tidigt, och för dem som hade gjort tre eller fler aborter var risken över tre gånger större. Författarnas slutsats är att vårdpersonal måste vara medvetna om riskerna som aborterande kvinnor utsätts för.
Källa: Life Site News (www.lifesitenews.com)